Podskocz do sukcesu: treningi plyometryczne na siłowni

Dlaczego warto skakać? To pytanie zadawali sobie twórcy treningów plyometrycznych. Doszli do wniosku, że skakanie to świetny sposób na wzmacnianie mięśni i poprawę elastyczności ścięgien. Sprawdź, jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia skocznościowe i jakich efektów można się po nich spodziewać. Zapisz się na siłownię i opracuj spersonalizowany plan treningowy.

Na czym polega trening plyometryczny?

Historia treningów plyometrycznych rozpoczyna się w latach sześćdziesiątych. Ta metoda była stosowana wśród sowieckich lekkoatletów. Pozwalała im dobrze przygotować się do zawodów i przynosiła imponujące efekty. Z czasem zyskała na popularności i zdobyła uznanie trenerów fitness. Dziś możesz spotkać się z nią na każdej dobrej siłowni. Plyometria polega na wykonywaniu ćwiczeń skocznościowych, takich jak skoki na skakance, pompki z klaśnięciem i przysiady z wyskokiem. Sprawdza się zarówno u sportowców, jak i osób, które chcą wzmocnić mięśnie oraz poprawić elastyczność swojego ciała.

Faza ekscentryczna i koncentryczna

Podstawą metody plyometrycznej są naturalne zdolności skurczu mięśni. Ruch wprowadza mięsień w dwie fazy: ekscentryczną i koncentryczną. W pierwszej rozciąga się on, w drugiej kurczy. Im większe rozciągnięcie, tym bardziej można wykorzystać potencjał swojej masy mięśniowej i zmobilizować ją do pełnej aktywności. Plyometria pozwala na skrócenie czasu pomiędzy fazą ekscentryczną i koncentryczną. Sprawia to, że mięśnie po prostu lepiej pracują, znoszą większe obciążenia i są bardziej dynamiczne. Ponadto zostają wzmocnione stawy, więzadła i ścięgna. Stają się odporniejsze na kontuzje, co szczególnie doceniają profesjonalni sportowcy.

Przebieg sesji treningowej

Ćwiczenia zawsze należy rozpoczynać od rozgrzewki. Rozgrzać trzeba całe ciało, ponieważ skoki są sporym obciążeniem dla organizmu. Rozpocznij od wymachów rąk i nóg oraz skłonów. Stopniowo zwiększaj dynamiczność ruchu, przejdź do pajacyków, podskoków i biegania w miejscu. Co dalej? Do wyboru masz wiele różnych rodzajów aktywności, na przykład:

  • przysiady z wyskokiem, wzmacniające głównie mięśnie pośladków, ud i łydek,

  • skoki na skrzynię lub ławeczkę treningową, które warto rozpocząć od zwykłego przysiadu,

  • pompki z klaśnięciem, odpowiednie dla osób dysponujących dużą siłą fizyczną,

  • burpees, czyli ćwiczenie składające się z pompek, przysiadów i wyskoków.

Wykonuj od 5 do 30 powtórzeń w jednej serii. Treningi plyometryczne przeznaczone są dla osób przyzwyczajonych do aktywności fizycznej. Nie zaleca się ich początkującym. Nie jesteś pewien, czy poradzisz sobie z ich intensywnością? Zapytaj trenera personalnego, który oceni Twoją kondycję i doradzi, jak bezpiecznie przeprowadzić sesję treningową. Nadmierne obciążenie mięśni może prowadzić do kontuzji.

Ćwiczenia skocznościowe na siłowni

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w trakcie wykonywania ćwiczeń skocznościowych? Zadbaj o odpowiednią powierzchnię podłoża. Miejsce, w którym wykonujesz trening, powinno amortyzować wstrząsy. Właśnie dlatego warto zdecydować się na trenowanie na siłowni. Duże znaczenie ma także obuwie. Wybierz wygodne buty ze stabilną podeszwą. Nie mniej istotne są zdrowa dieta i odpowiednie nawodnienie organizmu. Twoje ciało potrzebuje energii do wykonywania wyskoków. Bezpośrednio przed aktywnością fizyczną unikaj ciężkich posiłków. Plan treningowy dopasuj do swoich możliwości fizycznych.

Plyometria świetnie sprawdza się u sportowców, którzy w trakcie uprawiania sportu potrzebują dużej dynamiki ruchu. Polecana jest dla siatkarzy, koszykarzy, biegaczy i lekkoatletów. Wiele korzyści przynosi również osobom, które mają już pewne doświadczenie treningowe i chcą urozmaicić swoje ćwiczenia.

Plyometria nie tylko dla sportowców

Jest wiele powodów, dla których warto wykonywać ćwiczenia skocznościowe. Postaw na trening plyometryczny, a wzmocnisz mięśnie i uchronisz swoje stawy przed częstymi kontuzjami. Skacz na skakance, rób pompki z przyklaśnięciem i przysiady z wyskokiem. Skontaktuj się z nami, a dobierzemy dla Ciebie bezpieczny plan treningowy i doradzimy, jak przygotować się do wytężonej aktywności fizycznej.

Zobacz również