Spirulina - czym jest i jakie korzyści może ci dać?

Wśród wszystkich superfoods to właśnie ona wyróżnia się specyficzną zieloną barwą. Nie jej kolor jest jednak najważniejszy. Warto podkreślić, że spirulina zawiera bardzo dużo witamin i składników mineralnych, a także doskonały skład aminokwasowy. Wszystko to sprawia, że działa korzystnie dla twojego zdrowia. Jak ją spożywać? Czy spirulina daje skutki uboczne? Postaraliśmy się zebrać w jednym miejscu wszystkie najważniejsze dla ciebie informacje na jej temat.

Spirulina – wartości odżywcze

Przede wszystkim musisz wiedzieć, czym jest spirulina. To jedynie handlowa nazwa dla cyjanobakterii (pochodzi od kształtu spirali). Są to w gruncie rzeczy algi wydobywane z jezior w Meksyku lub Afryce. Co ciekawe, oprócz suplementów diety, spirulina jest także składnikiem wielu kosmetyków i pokarmu dla niektórych ryb. Dlaczego warto się nią zainteresować? Bo poziom przyswajalności spiruliny waha się od 85 do 95%!

Co znajdziesz w 100 g spiruliny?
kalorie 290
białko 57,47 g
tłuszcz 7,72 g
węglowodany 23,90 g
błonnik 3,60 g

Jak łatwo zauważyć, spirulina zawiera naprawdę dużo pełnowartościowego białka. Z tego względu bardzo często, by uzupełnić jego braki, sięgają po nią weganie i wegetarianie. To ciągle jednak nie wszystko, jeśli chodzi o jej prozdrowotny skład!

Najważniejsze składniki mineralne oraz witaminy zawarte w 100 g spiruliny to:

  •     120 mg wapnia
  •     195 mg magnezu
  •     28,5 mg żelaza
  •     118 mg fosforu
  •     1363 mg potasu
  •     1048 mg sodu
  •     10,1 mg witaminy C
  •     570 IU witaminy A
  •     25,5 µg witaminy K
  •     12,82 mg witaminy B3
  •     3,67 mg witaminy B2
  •     2,38 mg witaminy B1
  •     5 mg witaminy E

Z bardzo ważnych dla twojego ciała składników warto wyróżnić również dużą zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Nic dziwnego, że spirulina jest tak często polecanym suplementem diety – może bowiem realnie przyczynić się do poprawy twojego zdrowia.

Spirulina – dawkowanie i działanie

Nie ma wątpliwości co do tego, że prawidłowo przyjmowana spirulina niesie cały szereg korzyści zdrowotnych. Jakie są jej zalecane dawki? Suplementację spiruliny stopniowo się zwiększa. Początkowo zaleca się spożywać 3-5 g na dobę. Po jakimś czasie – 6-10 g na dobę. Co jednak ciekawe, osoby, które regularnie trenują lub mają wymagającą fizycznie pracę, mogą spożywać jej nawet 30 g na dobę! Dlatego najlepiej jest udać się do specjalisty dietetyka, który dostosuje indywidualne dawkowanie.

Jakich efektów możesz się spodziewać? Działanie spiruliny to m.in.:

  •     zwiększona przepustowość naczyń krwionośnych poprzez zmniejszenie powierzchni błony, którą wytwarza cholesterol – to ochrona przed miażdżycą, udarem i innymi chorobami układu sercowo – naczyniowego
  •     obniżone ciśnienie krwi
  •     skuteczna detoksykacja organizmu i oczyszczenie z metali ciężkich
  •     wsparcie w chorobach nerek dzięki wysokiej zawartości fosforu, który działa pomocniczo w likwidowaniu kwasu moczowego
  •     zwiększenie przeciwciał odpowiedzialnych za poprawę odporności oraz nawet zwalczanie chorób przewlekłych (wg badań Uniwersytetu Maryland)
  •     wspomaganie wątroby dzięki metioninie, która przyspiesza odbudowę komórek tego organu
  •     poprawa stanu włosów, skóry i paznokci – wpływ mają na to witaminy, składniki mineralne oraz chlorofil
  •     przyspieszone odchudzanie dzięki dużej zawartości pełnowartościowego białka
  •     zwiększenie energii
  •     złagodzone objawy alergii i chorób zatok – spirulina łagodzi swędzenie, zapobiega powstawaniu nadmiaru wydzieliny oraz kichaniu

Co więcej, spirulina zalecana jest również diabetykom. Wyróżnia się bowiem dużą zawartością beta-karotenu, witamin A i C oraz z grupy B, a także magnezu, cynku i potasu. To wszystko ma ogromne znaczenie dla utrzymania prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Spirulina może być przyjmowana na kilka sposobów. Suplement diety występuje w postaci tabletek lub proszku. Ten natomiast możesz przyjmować w koktajlach, sałatkach, owsiance, cieście czy zupie – masz pełną dowolność. Pamiętaj jednak, że przez intensywny zielony kolor zmieni nie tylko wartości odżywcze twojego posiłku i jego smak, ale także jego wygląd!

Spirulina – skutki uboczne

Zalecamy udanie się do dietetyka właśnie dlatego, że spirulinę również można przedawkować. Zdarza się to stosunkowo rzadko, najczęściej przez totalną nieznajomość tematu i przez to, że ktoś nie zapoznał się z dołączoną ulotką. Niemniej warto wiedzieć, jakie objawy powinny cię zaniepokoić. Przedawkowanie spiruliny skutkuje m.in. biegunką, wymiotami, wysypką, nudnościami, bólami brzucha, ale także zawrotami głowy i zaburzeniami snu. Dlatego tak ważne jest, byś zwiększał przyjmowaną dawkę stopniowo i zaczął od najniższej, którą podaliśmy wcześniej. Uważnie śledź reakcje swojego ciała i z czasem zwiększaj ilości dodawane do jedzenia czy przyjmowane w postaci tabletek. Jeśli zauważysz u siebie niepokojące objawy, najlepiej na jakiś czas zrezygnuj z suplementacji.

Spirulina to superfood dostępny często w aptekach, ale bez trudu dostaniesz go także w każdym sklepie zielarskim czy sklepie ze zdrową żywnością. Pamiętaj, by zwrócić uwagę, czy posiada ona certyfikat – to potwierdzenie dla ciebie, że wybrałeś tę pochodzącą z ekologicznej uprawy. Warto podkreślić, że spirulina jest stosunkowo tania – koszt tej w proszku to około 10-15 zł. za 100 g. To niewielka inwestycja z pewnym zyskiem dla ciebie!

Zobacz również

# #