4 sposoby na urozmaicenie rozgrzewki przed treningiem

Kiedy dopada cię znudzenie powtarzanymi ćwiczeniami na siłowni, po prostu uczysz się obsługi kolejnej maszyny i urozmaicasz w ten sposób swój trening. Żaden problem. Co jednak z rozgrzewką? Niestety, wiele osób wykonuje ją naprawdę niedbale, bo za każdym razem decyduje się na dokładnie te same ćwiczenia, przez co szybko wpada w rutynę. Czas to zmienić! Podpowiadamy, jak w prosty sposób urozmaicić rozgrzewkę.

Po co wykonywać rozgrzewkę przed treningiem?

Zawsze będziemy przypominać, że niezależnie od tego, jakie partie planujesz ćwiczyć na siłowni i jaki jest twój cel, przed każdym treningiem po prostu musisz wykonać krótką rozgrzewkę. Te kilkanaście minut może pomóc ci uchronić się przed kontuzją i nieprzyjemnym bólem, który wykluczy cię z działania na długi czas (finalnie zatem nie tylko odsuniesz od siebie swój wymarzony cel, ale także narazisz się na problemy ze zdrowiem).

Dlaczego należy wykonywać rozgrzewkę przed każdym treningiem?

  • W ten sposób przygotowujesz ciało do ruchu – po całym dniu spędzonym często w jednej pozycji to niezwykle ważne
  • Zwiększa się twój zakres ruchu w stawach
  • Dobrze wykonana rozgrzewka zmniejsza ryzyko kontuzji
  • To sposób na osiąganie lepszych efektów podczas treningu
  • Zwiększasz elastyczność swoich stawów, mięśni oraz więzadeł i ścięgien
  • Wpływa ona na wzrost poziomu hormonów w organizmie i przyspiesza metabolizm, a także poprawia koncentrację
  • To pobudzenie dla układów krwionośnego, oddechowego i nerwowego

zasady-dobrej-rozgrzewki

Alternatywna rozgrzewka przed treningiem

Już wiesz, że rozgrzewka przed treningiem oraz rozciąganie po nim to dwa niezwykle istotne elementy, jeśli nie chcesz nabawić się skomplikowanej kontuzji oraz nieprzyjemnego bólu. Faktem jest jednak to, że wykonywanie za każdym razem tej samej sekwencji skłonów, podskoków i wymachów… jest po prostu maksymalnie nudne!

Nie możesz o nich zapomnieć, ale możesz dodać do nich coś ciekawszego. Skorzystaj z naszych podpowiedzi na alternatywne formy rozgrzewki, by z niej również czerpać radość. Wszystkie z nich możesz wykonywać w klubach Fitness Platinium, by następnie wejść w trening z zupełnie nową energią.

Tenis stołowy (ping-pong)

Choć chyba każdy z nas grał w niego na wf-ie w podstawówce, większość z nas totalnie zapomniała o nim w dorosłym życiu. Nie bez przyczyny jednak tenis stołowy to dyscyplina, która pojawia się na igrzyskach. Wymaga niezłej koordynacji ruchowej, dobrego tempa i doskonałego refleksu. To dynamiczna gra dla minimum dwóch osób, która spokojnie może stanowić część twojej rozgrzewki przed treningiem na siłowni. W klubach Fitness Platinium stół do gry w ping-ponga znajdziesz w Strefie Alternatywnej Rozgrzewki.

Piłka nożna

Niekoniecznie musisz od razu zapisać się do drużyny piłkarskiej i przed siłownią wybrać się jeszcze na półtoragodzinny trening. Ale gdy idziesz na siłownię z kumplami, możecie dodać do swojej rozgrzewki kilkanaście minut na niewielkim boisku. Udostępniamy naszym klubowiczom boisko, które daje możliwość gry trzech na trzech (lub ewentualnie dwóch na dwóch). Bieganie, podskoki, uniki, odrobina siły włożonej w podania i pełna koncentracja, by strzelić bramkę – wszystko to sprawia, że twoje ciało staje się gotowe do pracy na siłowni.

Streetball

Nie o to chodzi, by uczynić z rozgrzewki igrzyska olimpijskie – to szybko stanie się męczące. Dlatego nie polecamy koncentrować się na szczegółowych zasadach, jakie rządzą grą w koszykówkę, a raczej oddać się zabawie w luźny streetball. Zbierz dwie niewielkie drużyny lub zagraj jeden na jednego z kolegą/koleżanką z siłowni. Wykonajcie kilka konkretnych rzutów, powalczcie o piłkę, pobiegajcie po boisku, a na pewno wasza rozgrzewka będzie intensywna i ciekawa.

Ćwiczenia ze skakanką

Co ciekawe, także odłożona w kąt w czasie dorastania skakanka może doskonale sprawdzić się jako urozmaicenie rozgrzewki przed treningiem! To nie tylko naprawdę wymagające, ale przede wszystkim niezwykle praktyczne ćwiczenie. Ponadto tego rodzaju ćwiczenia mogą być wykonywane na co najmniej kilkanaście sposobów (więcej o ćwiczeniu ze skakanką piszemy tutaj). Skacząc na skakance, poprawiasz koordynację ruchową oraz poczucie rytmu. Możesz wykonywać ćwiczenia samodzielnie już na siłowni. Dodatkowym atutem jest niewielki rozmiar i mała waga skakanki, która zawsze zmieści się w twojej sportowej torbie.

Jak widzisz, aby rozgrzewka stała się równie interesującym elementem wizyty na siłowni, co sam trening, po prostu przenieś się na chwilę w czasie. Coś w tym jest, że dzieci znacznie chętniej wykonują ćwiczenia – może właśnie dlatego, że pojawia się w nich duża dawka zabawy, o której zapominają dorośli? Na pewno warto spróbować, bo dobra rozgrzewka jest podstawą sukcesu na siłowni, niezależnie od tego, co jest celem twojego treningu.

Zobacz również

# #