Jak zadbać o odporność w okresie jesienno-zimowym?

Nasz układ odpornościowy na co dzień mierzy się z różnymi wirusami i infekcjami. Jednak czasem przegrywa w tej walce, a my lądujemy z gorączką w łóżku. Ryzyko zachorowania wzrasta szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Warto wtedy wspomóc nasz organizm, poprawiając jego odporność.

Jesień kojarzy się nie tylko z pięknymi, kolorowymi krajobrazami, ale także z deszczem, zimnem, szarymi popołudniami… oraz przeziębieniami i różnego rodzaju infekcjami. Przez duże wahania temperatur czy gwałtowne zmiany w pogodzie spada nasza odporność. Stajemy się bardziej podatni na działanie bakterii i wirusów. Ze względu na to warto dołożyć wszelkich starań, aby wspomóc system odpornościowy i zapobiec chorobie. W końcu kto chciałby zamienić serię treningów na siłowni na kilka dni spędzonych pod kołdrą? 😉

Pierwsza linia obrony

Kluczem do sukcesu jest dbanie o własny organizm. Chcąc zwiększyć sprawność układu odpornościowego, najlepiej przestrzegać kilku ogólnych wytycznych, dotyczących zdrowego stylu życia. Należy zadbać m.in. o odpowiednią dawkę snu, aktywność fizyczną i przemyślaną dietę. Dzięki temu nasz organizm będzie mocniejszy i z łatwością pokona wszelkich “intruzów”.

Ruch jest ważny nie tylko ze względu na ogólną poprawę wydolności organizmu. Jego regularna dawka pozwala zredukować gromadzony na co dzień stres i zminimalizować działanie hormonów prowadzących do jego wytwarzania. A przecież stres to jeden z głównych wrogów naszego układu odpornościowego.

Kilka słów o diecie

Właściwe odżywianie jest ważne z wielu względów. Chociażby z takiego, że niedożywiony organizm staje się o wiele bardziej podatny na infekcje. Kolejną kwestią jest to, że niewłaściwa dieta może stać się przyczyną różnego rodzaju dolegliwości, np. żołądkowych. Najważniejsze są jednak właściwości przypisywane poszczególnym pokarmom. Dzięki nim możliwe jest nie tylko zapobieganie, ale również zwalczanie przeziębień, gryp itp.

  • Imbir i kurkuma. Znakomite zarówno w herbatach, jak i różnego rodzaju koktajlach. Pozwalają oczyścić organizm z toksyn i wspomagają układ odpornościowy.
  • Marchewki i dynie. Bogate w witaminę A, która odgrywa ważną rolę w procesie regeneracji skóry, która jest pierwszą barierą ochronną przed wirusami i bakteriami.
  • Czosnek. Na przeziębienia stosowany od pokoleń. Zawiera w sobie allicynę oraz tiosulfinat, zwalczające wirusy odpowiedzialne za infekcje górnych dróg oddechowych.
  • Cytrusy. Główne źródło witaminy C, która wpływa bezpośrednio na układ odpornościowy (między innymi w zakresie produkcji przeciwciał oraz substancji uniemożliwiających dalszą replikację wirusów w naszym organizmie).
  • Kwasy omega 3. Nie tylko pozwalają zlikwidować stan zapalny, ale także chronią przed infekcjami dróg oddechowych. Znajdziesz je we wszystkich tłustych rybach, dlatego warto wzbogacić o nie swoje menu.

Wysypiaj się – nie choruj!

Ostatnim, niezwykle ważnym dla naszego układu odpornościowego elementem jest sen. Gdy śpimy, w naszym ciele zachodzą liczne procesy, m.in. wytwarzane są przeciwciała odpowiedzialne za zwalczanie chorobotwórczych drobnoustrojów. Niewysypianie się skutkuje podwyższonym poziomem hormonu stresu (kortyzolu) i tym samym spadkiem potencjału obronnego organizmu. Aby uniknąć jesienno-zimowych infekcji, powinieneś poświęcić na sen 7-8 godzin w ciągu doby.

Odpowiednio wypoczęty, nakarmiony oraz rozruszany organizm będzie o wiele sprawniej bronił się przed infekcjami. Jeżeli jednak już dopadło cię przeziębienie, wyleż je i daj swojemu ciału czas niezbędny do regeneracji. W międzyczasie zadbaj o “wspomagacze” diety, które wymieniliśmy powyżej – dzięki nim szybciej wrócisz do zdrowia!

Zobacz również

# #