Superfoods które znajdziesz w swojej kuchni

Superfoods można kojarzyć z trudno dostępnymi produktami, które dodatkowo ceną przyprawiają o zawrót głowy. I chociaż słysząc o takich specyfikach, jak jagody acai, kombucha i kimchi ciężko być może przekonać Ci się do wprowadzenia superfoods do swojej diety, to warto przekonać się czym tak naprawdę jest superżywność.

Chociaż najbardziej znane superfoods to te, o które w Polsce raczej ciężko, to nie warto zapominać o produktach, które z łatwością znajdziemy na sklepowych półkach, a znane są od wieków. Polskie warzywa, owoce i zioła również są pełne wartości odżywczych, dlatego warto wdrożyć je do swojej diety.

Superfoods – czym są?

Zacznijmy od podstaw – czym są superfoods? To produkty, które charakteryzują się wysoką zawartością witamin, związków mineralnych, antyoksydatntów i innych substancji, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. Zawarte w superżywności związki mają charakter antynowotworowy, przeciwutleniający oraz wzmacniający odporność. Wprowadzenie ich do swojej diety pomaga uzupełnić niedobory i dostarczyć te mikroskładniki, których na co dzień spożywasz niewiele.

Lista superżywności jest naprawdę długa. Znajdują się na niej produkty nie tylko o obco i egzotycznie brzmiących nazwach, ale też te, które doskonale znamy z półek sklepowych. Jesteśmy pewni, że część z nich znajdziesz też w swojej szafce w kuchni – od wielu lat cieszą się dobrą opinią i już nasze babcie uważały je za niezwykle zdrowe.

  • Siemię lniane oraz olej lniany – właściwości siemienia lnianego są znane od bardzo dawna, a te niepozorne nasiona cieszą się ogromną popularnością z powodu zawartości między innymi błonnika. Oprócz tego znajdziesz w nim szereg witamin z grupy B, witaminy A, D, E, K, fosfor, mangan, selen i mnóstwo innych. Siemię lniane obniża poziom cukru i trójglicerydów i złego cholesterolu we krwi. Olej lniany jest źródłem kwasów omega-3 i omega-6 oraz charakteryzuje się silnym działaniem antyoksydacyjnym.
  • Jarmuż – należy do rodziny kapustnych i z łatwością może zostać wprowadzony do diety. Zawiera stosunkowo dużo białka i błonnika. Jest też bogatym źródłem sulforafanu, beta karotenu i luteiny czyli przeciwutleniaczy o silnym działaniu antynowotworowym. Aby zachował jak najwięcej swoich właściwości należy unikać długiej obróbki termicznej i ograniczyć ją do około 3-4 minut.
  • Natka pietruszki – zazwyczaj dodajemy jej niewielką ilość do potraw, żeby „dodać trochę koloru” albo wykorzystujemy ją do dekoracji. Jej właściwości są jednak zaskakujące, ponieważ zaledwie łyżka zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Ułatwia ona wchłanianie żelaza, którego zawartość w natce pietruszki jest wysoka. Zawiera beta karoten, witaminy z grupy B i K, magnez i kwas foliowy.
  • Czosnek – być może kojarzysz rady, aby w razie pojawiającej się infekcji zjeść czosnek. Takie zachowanie ma swoje podstawy, ponieważ jest on bogaty w flawonoidy, saponiny, sole mineralne. Taka zawartość mikroskładników świetnie sprawdza się w walce o odporność. Ponadto czosnek obniża ciśnienie i zmniejsza lepkość krwi.

Jak stosować superfoods?

Być może przeczytanie całej listy pozytywnych aspektów spożywania superfoods sprawi, że poczujesz chęć opierania na nich swojej diety, jednak nie jest to dobra droga. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – są one zaledwie uzupełnieniem diety, dlatego nie ma potrzeby, aby spożywać ich nadmierne ilości. Warto natomiast je ze sobą łączyć – wybierać różne napary, zioła i rośliny, aby dostarczyć sobie różne wartościowe substancje. Większość superfoods jest bogata w antyoksydanty, które neutralizują działanie wolnych rodników. W efekcie mają wpływ na spowolnienie starzenia się czy rozwoju chorób cywilizacyjnych, jak miażdżyca czy nowotwory.

Chociaż może Ci się wydawać, że niektóre z wypisanych właściwości brzmią jak rodem z zielnika nie zapominaj, że zdrowa dieta obfituje w warzywa i owoce, które dostarczają niezbędnym mikroskładników. Działa to też w drugą stronę – określenie „zdrowy tryb życia” nie odnosi się tylko do diety, ale do stylu życia i całokształtu podejmowanych decyzji żywieniowych. Z tego powodu należy pamiętać o aktywności fizycznej, podejmowaniu zdrowych wyborów dotyczących posiłków  i unikaniu żywności przetworzonej.

Zobacz również

# #